ETEN IS EEN NOODZAAK, BEWUST ETEN IS EEN KUNST.

Voeding

Gezonde voeding is in het algemeen zeer belangrijk, ook tijdens de sport alleen de vraag is wat is gezonde voeding en wat is het beste wat bij jou past??
Ik ben eigenlijk geen voorstander van diëten, soms is het noodzakelijk, wat ik vaak zie is wanneer men gaat diëten dat eigenlijk men geraakt in een jojo-effect.
Je ziet vaak dat men snel afvalt, en wanneer de dieet is gestopt zie je ook vaak dat veel mensen in hun oude patroon weer terecht komen, en weer ook weer gaan aankomen.
Dit is iets wat ik absoluut niet wil, ik denk dat wanneer je eetpatroon gaat wijzigen in verantwoord en gezond eten dan kom je al een heel eind, het afvallen zal langzamer gaan, maar is dat een probleem?? ik denk het niet.
Ik denk dat wanneer je rustig afvalt, dit beter is voor je organen, voor je huid en voor je stofwisseling, e.d. je lichaam is nu eenmaal zeer complex.
Daarbij is een ieder individu weer anders, en zal elk individu weer anders reageren op voeding en afvallen met of zonder dieet.

Ik ben nu 72 kilo kwijt en ik ben er nog niet, dat vindt ik ook niet erg de laatste lootjes wegen het zwaarst, ik hoef niet binnen zoveel maanden zoveel kwijt, daarbij zal ik ook nooit een slanke den meer gaan worden.
Het gaat langzaam, ik zie steeds meer veranderingen komen in mijn lichaam, het wordt strakker, en steviger, ik begin nu ook spiermassa te krijgen, en langzaam komt mijn lichaam weer in shape.
Ik neem de tijd en het geduld, en het is ook heel bewust omgaan met mijn eten en proberen zo gezonde mogelijk te eten, een stukje discipline hierin is wel een pre.
Natuurlijk heb ik wel mijn smokkeldagen, wanneer ik uit eten gaat, let ik wel op wat ik eet, maar ik ga dan wel lekker genieten.

Ik was wel gestart met een dieet en eerlijk ik viel goed af, koolhydraat arm, alleen ik kreeg een probleem doordat ik in de middag mijn rauwkost moest eten met vlees, ontwikkelde ik een honger, en die werd steeds meer en meer, ik werd wit en duizelig, mijn humeur zakte ontzettend en mijn kracht ging hard achteruit.
Door continu bij te stellen niets hielp het werd alleen maar erger, met het gevolg dat ik heb besloten om hiermee te gaan stoppen en eens goed kijken wat mijn lichaam nu nodig heb en wat voor mij goed werk, om toch te kunnen afvallen, te kunnen sporten, maar ook normaal mijn werk te kunnen doen.
Het is een heel proces, en continu bijstellen, en je goed in leren wat je allemaal naar binnen krijgt.
Dat niet alleen, maar ook dat je toch nog wat kilootjes verliest, je goed en energiek voelt en je krachten kan leveren in de krachtsport.

Dat niet alleen ik ben ook zeer gevoelig qua eten i.v.m. reuma sommige producten reageren ik negatief en en met sommige producten voel ik me superlekker.
B.v. vette vis, zalm, haring daar reageert mijn lichaam super op, ik voel me goed, ik word er vrolijk van en klinkt misschien heel gek, mijn reuma pijn word ook minder.
Maar weer om alle dagen dit te eten is ook niet goed, en laten we eerlijk zijn zeer kostbaar.

Nog een voorbeeldje, cafeïne daar ga ik van stuiteren, ik word super hyper een ADHD'er is er niets bij, maar het kan ook op mijn hart slaan, en dan krijg ik harde explosie's te verwerken en word ik zeer onrustig.

En bv melk, nooit geweten dat dit jaren een probleem bij me was, maar ik ben onlangs er achter gekomen dat ik last heb van lactose intolerantie..... en hier kwam ook mijn wake-up call weer eens om de hoek kijken.



Vetten

Wat zijn vetten.

Vetten zijn voedingstoffen die bestaan uit verschillende vetzuren, daarbij is het een bron van energie vitamine A, D, E en essentiële vetzuren.
Op basis van scheikundige structuur zijn deze vetten te onderscheiden in verzadigde en onverzadigde vetzuren.

Onverzadigde vetzuren:
Deze worden verstaan onder de goede vetten, onverzadigde vetzuren hebben een gunstig  effect op het lichaam.
Ze dragen bij voor instandhouding van een normaal cholesterolgehalte in het bloed, en dragen bij gezondheid van het hart.
Onverzadigde vetzuren kan je verdelen in enkelvoudig en meervoudige vetten.
Producten waar meervoudige vetten in zitten zijn, vette vis, zoals haring, makreel en zalm, bepaalde plantaardige oliën, zoals zonnebloem en lijnzaadolie, maar ook in halvarine.
Enkelvoudige vetzuren zitten in producten als, noten, avocado, olijf en koolzaadolie.

Verzadigde vetzuren:
Deze staan bekend als slechte vetten en zorgen voor een ongunstig klimaat voor het cholesterolgehalte. Verzadigde vetten zitten o.a. in roomboter, room, kaas, worst en vet vlees, koe en gebak, en in snacks, zoals patat, frikandellen e.d.

Transvetten:
Al meer dan 20 jaar is het bekend dat transvetten slecht zijn voor het lichaam en deze ook het cholesterolgehalte in het bloed verhogen en verhoogt het risico op hart en vaatziekte.
Transvet zit o.a. in harde margarines, frituur-, bak- en braadvetten en in gebak, koek en snacks.






Is melk wel zo gezond.


Met deze vraag loop ik al jaren, en ik ben erachter gekomen dat melk voor mij totaal niet gezond is.
Wat mij verbaasd, dat wij mensen de enige zoogdieren zij op deze aardbol die jarenlang melk blijven drinken.
Dat geeft mij te denken, terug naar de natuur, de natuur is onze basis en die vertellen ons meer dan wij denken en willen zien.
Wat ik wel weet dat koeien nooit zijn bedoeld om consumptiemelk te geven, dit is later pas gekomen, koeien zijn in feite ook niet daarvoor gemaakt, maar door de mensheid gecreëerd.

Ik heb altijd last van mijn darmen gehad, ik heb zelfs jaren geleden darmonderzoeken gehad en daar kwam gelukkig niets uit.
Maar waarom had ik dan elke keer zo vaak last van hevige krampen, ik kon er geen vinger achter krijgen.
Tot vorig jaar zomer, Hans en ik gaan een ijsje halen, roomijs met slagroom, en binnen 5 minuten kreeg ik hevige krampen zo erg dat we naar huis moesten, en ik net op tijd thuis kwam.
Ik zei tegen Hans ik moet gewoon geen ijs meer eten, want elke keer als ik roomijs heb gegeten krijg ik vaak krampen niet altijd maar wel regelmatig.
De krampen gingen niet weg, ik dronk toen nog wel melk, en Hans is een melk drinker dus ik ging daar automatisch daarin mee.

Totdat ik op het punt kwam dat ik ziek werd, en ik last kreeg van mijn maag dat ik een week niet kon eten.
Dit was een ommekeer, ik stopte met de medicatie als ook met de melkproducten, en dat heeft geholpen.
Ik voel me stukken beter heb bijna of geen kramp meer, en mijn darmen zijn ook veel rustiger, wat een verademing, en ja ik heb dus last van "lactose-intolerantie".

Maar ik dacht, kwark kan ik wel eten voor mijn dieet, kwark met noten, en ook dat ging tegen me staan en merkte nadat ik kwark had gegeten dat ik me niet echt lekker voelde, dus ook daar mee gestopt en dat werp zijn vruchten af.

Maar wat is nu eigenlijk lactose-intolerantie, de lactase is een enzym in onze darmen die lactose afbreekt in glucose en galactose, voordat het is ons lichaam wordt opgenomen.
Na onze zoogperiode neemt n.l. de hoeveelheid beschikbare lactase sterk af waardoor wij moeite gaan krijgen met het verteren van de melk. Op dit vlak moet je eigenlijk al gaan nadenken.
Nu komt het toeval dat ik een artikel vind op de sportschool wat mijn vermoeden al bevestigde, melk is helemaal niet zo gezond als wij denken integendeel zelfs.

Alleen wij mensen lopen weer mee als kudden dieren wanneer de overheid vertelt dat dit gezond is, kampanjes worden gevoerd en wij burgers nemen dat aan en volgen de adviezen van de overheid, en leren we dit ons zelf aan en geven we dit massaal door generaties lang.

Net als met roken, wat ooit door kampanjes te voeren vanuit de overheid en onze sportheld Johan Cruijff ons werd verteld dat roken gezond is.....en dit geschiede ook met de melk, maar niemand die zich afvraagt is het wel zo gezond als men zegt?????

Er zijn diverse wetenschappelijk onderzoeken te vinden over de hele wereld die aantonen dat melk zeker niet gezond is.

Welke klachten kunnen er ontstaan van veel melk drinken want als we moeten geloven dan moeten we 300 tot 400 ml per dag drinken dat houdt ons gezond volgens de voedingsadviezen.

Ik citeer:

-70 % van de wereldbevolking heeft last van lactose-intolerantie.
-Veel calcium (melk) zonder voldoende magnesium verhoogt risico op trombose.
-Door lactose-intolerantie ontstaat er een verschuiving in de darmflora waardoor allerlei toxines in de darm vrij komen die in verband worden gebracht met verhoogd risico op diabetes, artritis, en sommige soorten kanker.
-Koemelk allergie kan bij kinderen behoorlijke problemen veroorzaken zoals astma en eczeem.
-Melkeiwitten zetten bij sommige kinderen een auto-immuunreactie in gang.
-Melk verhoogt het risico op eierstokkanker.
-Koemelk kunstvoeding bij baby's verhoogt het risico op overgewicht.
-Te veel calcium verhoogt risico op aderverkalking.
-Melk verhoogt het risico op de ziekte van Crohn.
-Te veel melk drinken de kans op botbreuken juist laat toenemen, dus melk plus drinken wordt ontraden omdat de gemiddelde Nederlander al voldoende calcium naar binnen krijgt.
-Meer melk verhoogt zelfs de kans op botbreuken.

Voor mij is dit bevestigend genoeg, dit alles kan je vinden op Google voor de mensen die hier meer over willen lezen, google dan op "Melk is slecht voor elk"

Sinds ik geen melkproducten meer gebruikt is dit zeer merkbaar, betere ontlasting, voel me energieker, geen last meer van maagkrampen, geen last meer van mijn darmen of een raar gevoel in mijn maag.

Gezonde voeding

Wat is eigenlijk gezonde voeding???? Dat is een vraag wat me al jaren bezighoud, echter kom ik tot de conclusie dat eigenlijk voeding helemaal niet meer gezond is.
Ik zal dit onderbouwen, vroeger mijn oma en voorouders aten niets anders dan van het land, wat bemest werd met koeien mest.
Bijzonder is dat honden vroeger meeaten met de pot mee, want toen bestond er nog geen kant klare diners of brokken, en honden werden met gemak 16 jaar en soms ook ouder.
Dat zet mij te denken, ik kan me nog herinneren dat plots van alles de koop was in de winkel, en voor we met onze ogen konden knipperen werd de markt in voeding, groenten, fruit en vlees vanuit de hele wereld naar binnen gehaald.
Dat hield ook in dat fabrikanten moesten gaan bedenken hoe alles je lang houdbaar kan houden en de wereld van conserveringsmiddelen, smaak, en kleurstoffen nam een enorme explosie aan, maar ook de chemische en synthetische stoffen die erin verwerkt worden.
Dat niet alleen, er worden hoge eisen gesteld, ik kan me nog wel herinneren dat je appels kocht waar een rot plekje in zat, en soms wel een wurmpje, nu ligt alles te glanzen hebben een bepaalde maat en er is geen vlekje op te zien.
Vol gespoten met glansmiddelen, lagen wax, bestrijdingsmiddelen het toedienen van kleurstoffen en ga zo maar door.
En laten we het niet hebben dat we massaal bedonderd worden waar we bij staan, een klein voorbeeldje.
Je gaat naar de winkel en je wil bloemkool op je menu, en dan zie je een mooie witte bloemkool liggen met een sticker erop" HOLLANDSE" bloemkool.
Maar diezelfde bloemkool is met een vrachtwagen uit Frankrijk gehaald, dus we worden bedrogen, maar dan is de vraag hoe gaat buitenland om met hun bemesting, en manipulatie van hun voeding, en alle chemische stoffen waar voeding aan onderhevig is, en bestrijdingsmiddelen???
Niet alleen de groente en fruit zijn onderhevig aan de commercie van de wereld maar ook de dieren.
Dieren moeten sneller groeien in een bepaalde tijd, kijk naar de kippen, kalveren moeten bloedarmoede lijden i.v.m. blank vlees.
Dieren worden vol gepompt met anabolen zodat koeien totaal uit hun verband groeien, er wordt gekloond, gemanipuleerd en dan kan je mij niet vertellen dat dit gezond is.
Maar we zijn er nog niet, we hebben ook te maken met de vervuiling van onze moeder der aarde, luchtvervuiling, bodem en watervervuiling.
En nu is plastic een dagelijks item waar de wereld en mens en dier me te kampen heeft, sterker nog we ademen plastic in, maar het zit ook al in ons voedsel verweven.

Laat staan de suikers en de zouten, wat in voeding wordt verwerkt en dit is niet zonder redenen, langzaam worden we met suiker gedrogeerd om alles lekker te maken om ons smaak pupillen daarin te versterken en op deze manier kan de fabrikant zonder dat we het in de gaten hebben ons onbewust manipuleren.
En zo kan ik nog wel uren doorgaan, kortom wat we naar binnen krijgen is gewoon niet meer gezond.

We zijn nu al aan allerlei ziektes onderhevig laat staan over pak weg 50 jaar dan zie je weer totaal nieuwe ziektes komen wat veroorzaakt wordt door voeding wat we tot ons nemen.

Maar ja hoe moet je dan eten, tja dat is een goede vraag, van al dat niet gezonde eten zal je toch een keuze moeten maken, en gaan me nu geen praatjes verkopen over biologisch eten, wat dat vind ik werkelijk een broodje aap.
Wat is nu eigenlijk biologisch???? Dat is wat onze moeder natuur ons geeft, zonder enige vorm van chemische en synthetisch stoffen.
Vroeger was het heel normaal dat we biologisch aten, en nu moeten we er duur voor betalen een beetje krom vind je niet????
En wat ligt er in de supermarkt, biologische komkommer verpakt in PLASTIC voor de prijs van 1.29 omdat het biologisch is, daarnaast ligt een kommer van 69 eurocent zonder plastic verpakking, en dat is geen biologische komkommer??????

Dus ik zal een keuze moeten gaan maken wat mijn budget aan zal kunnen, en ik moet een keuze gaan maken wat het meeste gezond is van alle niet gezonde voeding.
Goed kijken wat op de verpakkingen staat, en je niets aan trekken van keurmerken want dat is ook zo'n vaag verhaal aan het worden.

Wanneer je bewust wordt van wat je eet en waar het vandaan komt, kan je best nog wel een goede keuze maken, maar wees er altijd van bewust dat wat je ook eet, gezond is een utopie.




Suiker

Suiker is niet ongezond voor je, maar te veel suiker kan zorgen voor overbelasting van je alvleesklier.
Wanneer je zoetigheid eet, bv een koek, of snoep dat kan er voor zorg dragen dat je nog meer trek krijgt in zoetigheid, dit is dus een verraderlijke verslaving.
Suiker draagt er zorg voor dat het stofje dopamine wordt afgegeven, en veroorzaakt in je hersenen dat je een soort beloning krijgt.
Suiker bestaat uit glucose en fructose, glucose wordt opgenomen in je bloed en fructose wordt verwerkt door je lever.
Suiker wordt in het darmkanaal afgebroken in fructose en/of glucose.
Insuline zorgt ervoor dat de glucose in je weefsels komt als brandstof voor je lichaam, zodat je lichaam in beweging gezet kan worden.
Suiker levert ook energie af voor je spieren om goed te werken, alleen hier is het gevaar weer wanneer suiker niet wordt gebruikt door je spieren of als opslag (reserve) wordt gebruikt in je lichaam, dan wordt de suiker door je lichaam opgeslagen als vet.
Je lichaam heeft suiker n.l. nodig als energiebron, deze energie kan je het beste halen uit fruit en groente en zuivelproducten.
Suikers wat door de fabrikant wordt toegevoegd zijn dus niet nodig, wat je meestal vindt in bv koek en snoep, frisdranken, en sapjes uit pakken,maar ook desserts e.d.
Let wel suiker voorziet je niet van vitamines, vezels en mineralen, en suiker behoort tot de koolhydraten.
Suiker kan je verdelen in sacharose, glucose en fructose, daarnaast bevatten aardappels en granen ook suikers dat zijn de lange suikerketens die in de armen om worden gesplitst als glucose.

Fruit, mais, suikerbiet en suikerriet daarin zitten natuurlijke zoetstoffen in, suiker/sacharose.
Suiker wat gemaakt wordt uit suikerbiet en suikerriet wordt kristalsuiker genoemd en deze worden verwerkt door de fabrikant aan bewerkte producten, zoals bv vla, snoep, en frisdranken.



Wat doet voeding met reuma

Wat doet voeding met reuma, dit is een vraag waar nog veel onbekendheid in is, en ik kan nu alleen maar praten uit eigen ervaring.
Z|o wie zo is het belangrijk dat je zorg draagt dat je geen overgewicht hebt, overgewicht samen met reuma is een zeer slechte combinatie.
Overgewicht blijkt het ook een negatief effect te hebben op het ziekteverloop en zorgt extra buikvet voor de aanmaak van ontstekingsstoffen. 
Bewegen en afvallen is een pre voor iedereen, maar zeer zeker voor reumapatiënten.

Welke voeding reageer is zelf heel erg goed op, wanneer ik vette vis eet zoals bv zal of haring dan voel ik mij meteen lekker, ik wordt er zelfs vrolijk van.
Visvetzuren hebben een licht ontstekingsremmend effect bij reuma patiënten.
Daarbij slik ik visolie als dagelijks supplement.

Veel groente eten, merk ik aan mijn lichaam dat ik er beter op gaat, dus mijn dagelijkse portie aan groenten is een pre.
Natuurlijk smokkel is ook wel eens, maar val wel direct weer terug op veel groente.
Het gebruik van alcohol bevordert het urineazuurgehalte in het bloed, en alcohol maakt het de nieren moeilijk om urinezuur kwijt te raken.
Dus alcohol gebruik ik bijna nooit, soms een glaasje wijn op een feestje, of in het weekend een kriekje, maar daar blijft het bij.
Ik drink minstens 3 liter water per dag, dit zorgt er n.l voor dat je meer urinezuur uitscheidt, doordat je vaker moet plassen.

Ik moet veel vlees eten i.v.m. krachttraining, varkensvlees daar reageer ik niet goed op, en heb ik direct last van mijn reuma, daarin tegen, kip en kalkoen werkt voor mij het beste, en niet te veel rood vlees eten.

Groente, fruit, olijfolie, noten, vette vis heeft een gunstige invloed op het ziekteverloop (minder pijn en stijfheid en een verbetering van de verslechterde gewrichtsfunctie en het algemeen welbevinden, zo blijkt uit onderzoek).

Daarbij gebruik ik extra vitamine D als supplement, dit is wetenschappelijk ook onderbouwt dat dit een zeer gunstige werking heeft op ons gewrichtenstelsel.

In de mediterrane landen is gebleken dat reuma veel minder voorkom dan in de westerse landen, en dit komt waarschijnlijk door de voeding volgens onderzoeken.

Daarbij is een goede multivitaminen erg belangrijk veel reumapatiënten hebben een tekort aan (A, B1, B2, B11, C, D, E) maar ook tekort aan mineralen en sporenelementen, dat is ook de redenen dat ik ook dagelijks een multivitaminen gebruik.

Er zijn geen speciale diëten voor reumapatiënten, er is ook nog niet veel bekend voeding en reuma, dus in feite zal je zelf op onderzoek uit moeten gaan, om te ervaren welke voeding het beste bij je pas.
Het is een behoorlijke reis van ontdekken en ervaren door puur het zelf te proberen en je erin te verdiepen, maar luister vooral goed naar je lichaam.