Je weet nooit hoe sterk je bent, totdat sterk zijn je enige keuze is.

Sport tips reuma

** Voorkom overbelasting, zorgen voor een goede warming-up en een rustige opbouw van je bewegingsactiviteiten.
** Let goed op het uitvoeren van je oefening, doe dit samen met je instructeur.
** In een actieve fase van je ziekte, is het niet verstandig om te sporten, neem dan rust, maar blijf wel in beweging door bv, licht te fietsen, of te wandelen.
** Wanneer je last hebt van griep of niet fit ben, ook hier geld, niet gaan sporten,rust nemen, en een beetje in beweging blijven, zoals wandelen, fietsen, roeien of andere cardio oefeningen.
** Heb je last van pijn en stijfheid binnen 24 uur, zorg dat je spieren met de volgende keer iets minder belast worden.
** Sport is soms tegenstrijdig met pijn in je gewrichten en spieren, door juist te gaan sporten zal je zien dat de pijn af gaat nemen, dus probeer het volt te houden.
** Tijdens je oefening kan je ook een mobiliserende oefening toepassen, dit is juist belangrijk om je spieren warm en soepel te houden, na je actieve oefening.
Mobiliserende oefening zijn vaak rek en strekoefeningen.
** Zorg tijdens je oefening, je goed doorademend en niet je adem vastzet.
** Pijn tijdens je oefening hoeft niets te zeggen dat je de gewrichten beschadigt, het is zelfs bewezen bij intensiviteit dat je niets beschadigd, heb je veel pijn of krijg je extra pijn, dan is het verstandig om de oefening heel rustig op te bouwen, of een alternatief voor je oefening bedenken.
** Hou er rekening mee dat het per dag kan verschillen hoeveel je kunt trainen, en geef daar ook gehoor aan.
** Wissel je training zoveel mogelijk af om juist meer spierkracht te kunnen ontwikkelen.
** Als je 2 uur na het sporten nog pijn hebt, dan is dit een signaal om je intensiviteit iets te verlagen, omdat je waarschijnlijk te veel heb bewogen, dit is niet schadelijk maar juist een signaal om goed je lichaam te leren kennen en te begrijpen.
** Houd de pijn langer aan, dan is het erg handig om contact met je reumatoloog of je fysiotherapeut in te schakelen.
** Zorg na je training en soms ook tijdens je training niet te snel afkoelt.
** Voordat je gaat trainen is het soms erg fijn om een warme gel, bepaalde delen van je lichaam in te smeren.
** Blijf vooral water drinken tijdens je trainen en ook na je trainen.
** Neem gerust na het trainen magnesium in dit zorgt ervoor, dat je geen spierpijn krijg, en ook goed kan slapen, vloeibare magnesium heeft betere opname na in een tabletvorm.
** Ook is het fijn om na je trainen je in lichaam in te smeren met magnesium wat je getraind hebt.
** Wanneer je klaar bent met trainen, altijd nog even fietsen of roeien, zorgt ervoor dat je doorbloeding tot rust komt, voorkoming van verzuring/kramp en spierpijn.
** Neem voldoende rust tijdens je wekelijkse sporten, zodat je lichaam rustig de tijd krijgt om zich te herstellen.