ER IS GEEN BETERE TIJD, OM VANDAAG GEZONDER TE GAAN ETEN.

Voeding tips

Ik drink zelf geen frisdranken, omdat dit weinig voedingswaarde heeft, en boordevol zit met suikers, het enige waar het voor zorgt dat je hierdoor een suikerpiek krijgt wat weer gevolgd wordt door een suiker dip, en je lichaam juist daarom meer gaat vragen om suiker.
Ik drink alleen koffie zonder cafeïne, zonder suiker 1 tot 2 kopjes per dag, thee zonder cafeïne de hele dag door en veel water, 3 liter per dag.
Daarbij drink ik ook nog de proteïne shake wat ik aanmaak met water of sojamelk, smoothies met groente daarin verwerkt doen het ook heel erg goed en zelfs in de ochtend kan je zo'n heerlijke smoothie drinken, met daarin groente verwerkt
Water vooral in de zomer is erg lekker, om daar een citroen schijfjes in te doen, of komkommer schijfjes of andere vruchten met wat klontjes ijs.
Of zelf ijsthee maken, door thee te laten trekken, en hier mint of citroen aan toevoegen, dit uiteraard koud drinken met ijsblokjes.

Supplementen.

Sommige vitamines en mineralen kunnen een goede bijdrage leveren bij het sporten.
Ik zelf gebruik diverse vitamines en mineralen, zoals bv.
 
Vitamine D, dit is van essentieel belang i.v.m. de artrose, maar speelt ook een rol bij aanmaak spieropbouw.
Multivitamine, waaronder ook vitm C, omdat mijn lichaam veel harder moet werken i.v.m. mijn reuma, en ik ook veel langer nodig heb met herstellen na het intensief sporten.
Het afweren van ziektes kan er dan nog wel eens hierbij gaan inschieten, en door deze aanvulling zorg ik ervoor dat mijn weerstand op peil blijft.
Magnesium, Dit help tegen spierkrampen maar ook tegen spierpijn, je moet goed opletten dat je de dosis niet overschrijdt. 
Tevens behoudt dit mineraal voor sterke spieren, botten en ook je tanden.
Calcium, dit mineraal is voornamelijk belangrijk om je botten gezond te houden, ook i.v.m. artrose is dit belangrijk, en het zorgt ervoor dat je spieren kunnen aan en ontspannen zonder dat je spieren stijf voelen of in de verkramping schieten, ook dit is weer belangrijk i.v.m. reuma.
Visolie, omega 3 en 6 vetzuren, ook voor de reuma weer essentieel, dit kan helpen bij het verminderen van reumatische klachten, en heeft een gezonde werking op hart en vaatstelsels.
Het heeft een gunstige werking bij spieropbouw, (krachtsport) en zorgt voor een adequate inname van onverzadigde vetzuren docosahexaeenzuur en eicosapentaeenzuur voor soepele celwanden. Soepelere celmembranen zorgen dat voedingsstoffen optimaal de cel in- en uit kunnen tijdens piekbelastingen bij sporten/ trainingen.


Salade

Wanneer je lekker salade gaat eten voor de lunch, dan is de salade goed aan te vullen met bv bloemkool snippers, broccoli snippers, wortels snippers, avocado snippers.
Het garneren kan je doen met bv chilisaus, dit verdun je met water.
Vergeet vooral de eiwitten niet, en maak de salade aan met bv kip of kalkoen filet, vis of met ei, ook dit na behoeft wat je nodig heb.

Voldoende drinken bij warm weer

Als je sport op een warme dag, dan is het belangrijk om voldoende water te drinken erg belangrijk.
Je verliest tijdens het zweet veel vocht en ook zout, het is ook erg belangrijk om dit in balans te houden.
Het is dan ook goed om tijdens je training een sportdrank te gebruiken, dit houdt je vocht, water, energie, mineralen en het zout in balans in je lichaam.
Je kunt overdag als je niet aan het sporten bent, een glaasje bouillon drinken om het zout gehalte op peil te houden.
Houd wel in de gaten dat sportdranken meer calorieën heeft, dus dit is niet handig wanneer je met afvallen bezig bent.

Je hebt verschillende soorten sportdranken zoals, hypertone, hypotone en isotone dranken.
De hypotone en de isotone sportdranken worden sneller opgenomen in je lichaam.

Zorg dat je uitdroging voorkomt, dus goed drinken voor je gaat sporten en goed drinken tijdens je sporten.
Je kunt aan je urine zien of je voldoende drinkt, wanneer je urine donkergeel van kleur is, dan moet je meer gaan drinken.
Is je urine licht van kleur dan heb je genoeg gedronken, een handige graadmeter om goed naar jezelf te kijken.

Symptomen bij het uitdrogen zijn, dorst, sufheid, minder zweten, minder plassen, flauwvallen door een verlaging van de bloeddruk, en je huid heeft wat minder elasticiteit.